تحولات منطقه

معضل قاچاق سال‌هاست در سیستان و بلوچستان وجود دارد و تاکنون برنامه جامع و دقیقی برای مدیریت آن ارائه نشده است و برنامه دولت جدید در این حوزه نیز هنوز مشخص نیست.

یک درآمد غیرقانونی اما رایج/ قاچاقچیانی که تاجر سوخت می‌شوند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، درباره معضل قاچاق سوخت زیاد شنیده‌اید؛ افرادی هم هستند که در این میان فقط نقش بارکش را دارند، یعنی به‌عنوان راننده و کمک‌راننده افرادی که چندین خودرو برای قاچاق دارند، برای باندهای قاچاق سوخت کار می‌کنند؛ اگرچه نیروهای نظامی مکرر در اخبار از انهدام این باندها خبر می‌دهد؛ اما استمرار روند قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده کافی نیست.

پیش‌تر با تعداد زیادی از رانندگان خودروهای سوخت‌بر گفت‌وگو کرده‌ایم؛ آنها می‌گویند: علت اینکه در خودروهای حمل سوخت جان خود را کف دست می‌گیریم نبود اشتغال است و ما در واقع سوار بر تابوت خود برای خانواده کسب نان می‌کنیم.

ستاد راهبری توسعه سواحل مکران می‌تواند در این زمینه راهنمای ما باشد، چرا که بخش اعظمی از قاچاق سوخت در سواحل مکران و از راه دریای همان عمان صورت می‌گیرد، به‌سراغ احمد اللهیاری رئیس دبیرخانه ملی شورای توسعه سواحل مکران می‌رویم.

وی دراین‌باره می‌گوید: ما دقیقاً به همین خاطر است که می‌گوییم فقط به فکر ساحل نیستیم بلکه باید به فکر پسکرانه نیز باشیم و برای این منظور اشتغال محلی را اول از همه در نظر قرار داده‌ایم تا بتوانیم افرادی را که کشاورزی و یا صیادی می‌کنند در شغل‌های اصلی خودشان نگه داریم.

اللهیاری ادامه می‌دهد: همچنین باید کارهای دیگری برای حفظ و گسترش مشاغل در سواحل مکران و پسکرانه آن صورت بگیرد که برای مثال گردشگری و گیاهان دارویی از مثال‌های دیگر آن است و من امیدوارم با چنین کارهایی آن قشری از مردم که از سر اجبار و نبود شغل به‌سمت سوخت‌بری رفته‌اند، دیگر چنین کاری را کنار بگذارند.

داود شهرکی معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت برای محرومیت‌زدایی می‌گوید و تأکید می‌کند: اتفاقاً یکی از برنامه‌های جدید دولت دقیقاً برای جلوگیری از قاچاق سوخت است و معتقد است دولت با دادن یارانه سوخت به هر کارت ملی به‌جای هر ماشین، قدم بزرگی در رابطه با این موضوع بر خواهد داشت.

همچنین وی توضیح می‌دهد: بعد از اجرایی شدن برنامه اعطای سوخت به هر کارت ملی، دیگر آن روستایی هم سوخت خود را به‌طور عادلانه می‌برد و لازم نیست حتماً پرمصرف‌ها انواع یارانه‌ها را بیشتر از سایر مردم بگیرند بلکه باید برنامه‌های ما طوری باشد که یارانه به همه مردم عادلانه برسد.

در انتها معاون اقتصادی استاندار تأکید می‌کند: ما دنبال راهکارهای دیگر هم هستیم و کارشناسان نیز می‌توانند در این زمینه راهنمای اصلی مجموعه‌های دولتی باشند تا به بهترین نحو محرومیت‌زدایی از مناطق مرزی صورت بگیرد و بدین ترتیب دیگر ما شاهد سوخت‌بری به‌شکل امروز نخواهیم بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.